Wednesday, April 30, 2014

Лайкни България, за да я обикнеш !


Колкото и да ни е неприятно да си го признаем е факт! Ние, българите, никак не умеем да се представим в добра светлина пред света. Затова не трябва да ни изненадва, че чужденците в най-добрия случай свързват страната ни с Черноморието, ските в Боровец, Рилския манастир, киселото мляко и Христо Стоичков. 







Явно спорадичните кампании за популяризиране на България и най-вече на туризма й зад граница не дават търсения ефект. Мнозина продължават да обвързват представите си за нея с прословутия „български чадър“, с т.нар. „българска следа“ в атентата срещу Папата, но и с алкохолния туризъм, корупцията, мутрите, ромите … България обаче не е само това! Въпросът е как да го заяви пред света.



Във всеки случай не и чрез институциите, натоварени с тази творческа, изискваща фантазия и чувство за мяра, задача. Като се почне от рекламните клипове, утвърждаващи до болка познатите туристически шаблони и се стигне до неадекватните проекти за ново лого, страната ни сякаш не може да се измъкне от имиджовия капан, в който е попаднала. А бюрокрацията и липсата на отчетност също си казват думата. 




Достатъчно е да си спомним проваления с грандиозен скандал и съмнения за корупция пореден проект за емблема и слоган на България преди повече от година. Тогава бе направен опит да бъде заменено познатото ни жълто оранжево подобие на слънце или на роза, изобразявано навред по диплянки и банери. Екип от „творци“ измайстори нелеп миш-маш от неразгадаеми стилизирани фигурки, които трябваше да акцентират върху палитрата от туристически преживявания у нас.  За целта бяха усвоени 1,4 млн. лв. от ОП „Регионално развитие“. Жалкото е ,че въпросните средства можеха да бъдат оползотворени за далеч по-подходящи цели.


Проблемът е, че у нас липсва единна визия за популяризирането на България зад  граница. Става дума не само за туристическата ни реклама, но и за цялостния имидж на страната. Но как да представим в чужбина многоликата българска идентичност по един модерен, достъпен, изчерпателен и лишен от шаблони и фалшив патос начин ? 



Отговор на въпроса дават не скъпо платени чуждестранни консултанти или избрани с обществени поръчки бг компании, а екип от млади български дизайнери, живеещи от години в Берлин и посветили цялата си творческа енергия на тази нелека задача. Резултатът е повече от обнадеждаващ. Без никаква финансова подкрепа от държавата, техният проект Like Bulgaria успя за една година да достигне 3 милиона интернет потребители от всички точки на планетата и да спечели голяма част от тях за каузата на България.


Николай Тонков, Олга Ковган и Румяна Александрова разработват свое лого на страната и го качват във Фейсбук. Още щом го лансират за пръв път, изобразеното на зелен фон кръгче с изписаното в него „BULGAR1A“ събира толкова много лайкове, че ентусиастите решават да създадат отделен сайт за България   like-bulgaria.com/ . В него те представят природата, историята, културата и големите български личности чрез кадри на фантастични, в повечето случаи малко познати места или на именити наши творци и спортисти. Въпросните снимки често са придружени и от закачлив текст от сорта на „Само българските кокошки снасят боядисани яйца“ , „200 метра плажна ивица, за да играеш фризби“ ,  „The Real Lord Of The Ring“ /посветена на олимпийския ни шампион на халки Йордан Йовчев/ и прочие забавни хрумки, които няма как да не те „зарибят“.  



Like бутонът, прикрепен към тях, пък осигурява масовото разпространение на въпросните послания в мрежата, достигайки до най-затънтените кътчета на планетата. Просто, но ефикасно !  „Хората трябва да свързват България с нещо позитивно, да видят красиви неща, така че да харесат страната ни, а защо не и да я планират при някоя следваща своя ваканция “- казва Румяна Александрова. И добавя:


„Искаме да им покажем не само  нещата, с които обикновено се рекламира страната ни, но и че имаме културен туризъм, традиции и безброй  алтернативи за  практикуване на спорт. Защото националната ни реклама има много пропуски, а целта ни е хората да разберат, че можем да предложим много повече от шопска салата, ракия и море. С една дума се стремим да представим България,като една модерна страна за млади хора. “
По всичко личи, че доброволците от проекта Like Bulgaria са на път да налучкат верния подход към подобряването на визията ни пред света. А държавните институции, натоварени с тази задача, биха могли да се поучат от тях или поне да ги подкрепят.  Така ,освен с достъпните ол инклузив пакети, евтиния алкохол и организираните срещу „жълти стотинки“  bar crawling в родните курорти, България би могла най-сетне да се прочуе и с хилядолетната си история, великолепната си природа и най-вече – с безспорния си принос към европейската култура.  БНР


Венета Николова  . Пътешествия без край  

#Like  #Bulgaria  #туризъм

Labels: ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Любопитно - ЩЕ БЪДЕТЕ ПРЕХВЪРЛЕНИ КЪМ НОВАТА ВЕРСИЯ НА САЙТА: Лайкни България, за да я обикнеш !

Лайкни България, за да я обикнеш !


Колкото и да ни е неприятно да си го признаем е факт! Ние, българите, никак не умеем да се представим в добра светлина пред света. Затова не трябва да ни изненадва, че чужденците в най-добрия случай свързват страната ни с Черноморието, ските в Боровец, Рилския манастир, киселото мляко и Христо Стоичков. 







Явно спорадичните кампании за популяризиране на България и най-вече на туризма й зад граница не дават търсения ефект. Мнозина продължават да обвързват представите си за нея с прословутия „български чадър“, с т.нар. „българска следа“ в атентата срещу Папата, но и с алкохолния туризъм, корупцията, мутрите, ромите … България обаче не е само това! Въпросът е как да го заяви пред света.



Във всеки случай не и чрез институциите, натоварени с тази творческа, изискваща фантазия и чувство за мяра, задача. Като се почне от рекламните клипове, утвърждаващи до болка познатите туристически шаблони и се стигне до неадекватните проекти за ново лого, страната ни сякаш не може да се измъкне от имиджовия капан, в който е попаднала. А бюрокрацията и липсата на отчетност също си казват думата. 




Достатъчно е да си спомним проваления с грандиозен скандал и съмнения за корупция пореден проект за емблема и слоган на България преди повече от година. Тогава бе направен опит да бъде заменено познатото ни жълто оранжево подобие на слънце или на роза, изобразявано навред по диплянки и банери. Екип от „творци“ измайстори нелеп миш-маш от неразгадаеми стилизирани фигурки, които трябваше да акцентират върху палитрата от туристически преживявания у нас.  За целта бяха усвоени 1,4 млн. лв. от ОП „Регионално развитие“. Жалкото е ,че въпросните средства можеха да бъдат оползотворени за далеч по-подходящи цели.


Проблемът е, че у нас липсва единна визия за популяризирането на България зад  граница. Става дума не само за туристическата ни реклама, но и за цялостния имидж на страната. Но как да представим в чужбина многоликата българска идентичност по един модерен, достъпен, изчерпателен и лишен от шаблони и фалшив патос начин ? 



Отговор на въпроса дават не скъпо платени чуждестранни консултанти или избрани с обществени поръчки бг компании, а екип от млади български дизайнери, живеещи от години в Берлин и посветили цялата си творческа енергия на тази нелека задача. Резултатът е повече от обнадеждаващ. Без никаква финансова подкрепа от държавата, техният проект Like Bulgaria успя за една година да достигне 3 милиона интернет потребители от всички точки на планетата и да спечели голяма част от тях за каузата на България.


Николай Тонков, Олга Ковган и Румяна Александрова разработват свое лого на страната и го качват във Фейсбук. Още щом го лансират за пръв път, изобразеното на зелен фон кръгче с изписаното в него „BULGAR1A“ събира толкова много лайкове, че ентусиастите решават да създадат отделен сайт за България   like-bulgaria.com/ . В него те представят природата, историята, културата и големите български личности чрез кадри на фантастични, в повечето случаи малко познати места или на именити наши творци и спортисти. Въпросните снимки често са придружени и от закачлив текст от сорта на „Само българските кокошки снасят боядисани яйца“ , „200 метра плажна ивица, за да играеш фризби“ ,  „The Real Lord Of The Ring“ /посветена на олимпийския ни шампион на халки Йордан Йовчев/ и прочие забавни хрумки, които няма как да не те „зарибят“.  



Like бутонът, прикрепен към тях, пък осигурява масовото разпространение на въпросните послания в мрежата, достигайки до най-затънтените кътчета на планетата. Просто, но ефикасно !  „Хората трябва да свързват България с нещо позитивно, да видят красиви неща, така че да харесат страната ни, а защо не и да я планират при някоя следваща своя ваканция “- казва Румяна Александрова. И добавя:


„Искаме да им покажем не само  нещата, с които обикновено се рекламира страната ни, но и че имаме културен туризъм, традиции и безброй  алтернативи за  практикуване на спорт. Защото националната ни реклама има много пропуски, а целта ни е хората да разберат, че можем да предложим много повече от шопска салата, ракия и море. С една дума се стремим да представим България,като една модерна страна за млади хора. “
По всичко личи, че доброволците от проекта Like Bulgaria са на път да налучкат верния подход към подобряването на визията ни пред света. А държавните институции, натоварени с тази задача, биха могли да се поучат от тях или поне да ги подкрепят.  Така ,освен с достъпните ол инклузив пакети, евтиния алкохол и организираните срещу „жълти стотинки“  bar crawling в родните курорти, България би могла най-сетне да се прочуе и с хилядолетната си история, великолепната си природа и най-вече – с безспорния си принос към европейската култура.  БНР


Венета Николова  . Пътешествия без край  

#Like  #Bulgaria  #туризъм

Labels: ,