Лайкни България, за да я обикнеш !
Колкото и да ни е неприятно
да си го признаем е факт! Ние, българите, никак не умеем да се представим в добра светлина пред
света. Затова не трябва да ни изненадва, че чужденците в най-добрия случай
свързват страната ни с Черноморието, ските в Боровец, Рилския манастир,
киселото мляко и Христо Стоичков.
Явно спорадичните кампании за популяризиране
на България и най-вече на туризма й зад граница не дават търсения ефект.
Мнозина продължават да обвързват представите си за нея с прословутия „български
чадър“, с т.нар. „българска следа“ в атентата срещу Папата, но и с алкохолния
туризъм, корупцията, мутрите, ромите … България обаче не е само това! Въпросът
е как да го заяви пред света.
Във всеки случай не и чрез
институциите, натоварени с тази творческа, изискваща фантазия и чувство за мяра,
задача. Като се почне от рекламните клипове, утвърждаващи до болка познатите
туристически шаблони и се стигне до неадекватните проекти за ново лого, страната
ни сякаш не може да се измъкне от имиджовия капан, в който е попаднала. А бюрокрацията
и липсата на отчетност също си казват думата.
Достатъчно е да си спомним проваления
с грандиозен скандал и съмнения за корупция пореден проект за емблема и слоган
на България преди повече от година. Тогава бе направен опит да бъде заменено
познатото ни жълто оранжево подобие на слънце или на роза, изобразявано навред
по диплянки и банери. Екип от „творци“ измайстори нелеп миш-маш от неразгадаеми стилизирани
фигурки, които трябваше да акцентират върху палитрата от туристически
преживявания у нас. За целта бяха
усвоени 1,4 млн. лв. от ОП „Регионално развитие“. Жалкото е ,че въпросните средства
можеха да бъдат оползотворени за далеч по-подходящи цели.
Проблемът е, че у нас липсва
единна визия за популяризирането на България зад граница. Става дума не само за туристическата
ни реклама, но и за цялостния имидж на страната. Но как да представим в чужбина
многоликата българска идентичност по един модерен, достъпен, изчерпателен и
лишен от шаблони и фалшив патос начин ?
Отговор на въпроса дават не скъпо
платени чуждестранни консултанти или избрани с обществени поръчки бг компании,
а екип от млади български дизайнери, живеещи от години в Берлин и посветили
цялата си творческа енергия на тази нелека задача. Резултатът е повече от
обнадеждаващ. Без никаква финансова подкрепа от държавата, техният проект Like Bulgaria успя за една година да достигне 3 милиона интернет
потребители от всички точки на планетата и да спечели голяма част от тях за
каузата на България.
Николай Тонков, Олга Ковган и
Румяна Александрова разработват свое лого на страната и го качват във Фейсбук. Още
щом го лансират за пръв път, изобразеното на зелен фон кръгче с изписаното в
него „BULGAR1A“ събира толкова много лайкове, че ентусиастите решават
да създадат отделен сайт за България like-bulgaria.com/ . В него те представят природата,
историята, културата и големите български личности чрез кадри на фантастични, в
повечето случаи малко познати места или на именити наши творци и спортисти.
Въпросните снимки често са придружени и от закачлив текст от сорта на „Само
българските кокошки снасят боядисани яйца“ , „200 метра плажна ивица, за да
играеш фризби“ , „The Real Lord Of
The Ring“ /посветена на олимпийския ни
шампион на халки Йордан Йовчев/ и прочие забавни хрумки, които няма как да
не те „зарибят“.
Like бутонът, прикрепен към тях, пък осигурява масовото
разпространение на въпросните послания в мрежата, достигайки до най-затънтените
кътчета на планетата. Просто, но ефикасно ! „Хората трябва да свързват България с нещо
позитивно, да видят красиви неща, така че да харесат страната ни, а защо не и
да я планират при някоя следваща своя ваканция “- казва Румяна Александрова. И
добавя:
„Искаме да им покажем не само нещата, с които обикновено се рекламира
страната ни, но и че имаме културен туризъм, традиции и безброй алтернативи за
практикуване на спорт. Защото националната ни реклама има много
пропуски, а целта ни е хората да разберат, че можем да предложим много повече
от шопска салата, ракия и море. С една дума се стремим да представим
България,като една модерна страна за млади хора. “
По всичко личи, че доброволците
от проекта Like Bulgaria са на път да
налучкат верния подход към подобряването на визията ни пред света. А държавните
институции, натоварени с тази задача, биха могли да се поучат от тях или поне
да ги подкрепят. Така ,освен с достъпните
ол инклузив пакети, евтиния алкохол и организираните срещу „жълти стотинки“ bar crawling в
родните курорти, България би могла най-сетне да се прочуе и с хилядолетната си
история, великолепната си природа и най-вече – с безспорния си принос към
европейската култура. БНР
Венета Николова .
Пътешествия без край
#Like #Bulgaria #туризъм
Labels: Like Bulgaria, реклама
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home