Как туристическата индустрия е на път да промени света , в който живеем
Съвременният свят
преживява две мощни революции, които изцяло промениха живота ни – става дума за
информационните технологии и туризма, смята генералният секретар на Световната организация по туризъм Талеб Рифай.
Чуждестранният
експерт е на официално посещение у нас, за да връчи отворено писмо до
българското правителство с настояване да подкрепи туризма, като важен сектор на икономиката. Подобен документ вече е бил връчен на 61
държави.
Проучвания на Световната организация по туризъм /СОТ/ показват, че през 50-те години на 20-ти век по света са пътешествали не повече
от 22 милиона души. Дотогава 75 % от населението на Земята никога не е напускало родното си
място на радиус от 100 км. Хората са се раждали и умирали без да се отдалечават
от селото или града си. Но ето че планетата ни коренно се промени и .. смали.
Последните данни на СОТ
са показателни. Според тях през 2013 г. международният туризъм е отбелязал 5 %
ръст въпреки икономическата криза, а всеки седми човек на планетата е пътувал
зад граници. „Това са над 1 милиард души, които са се отправили зад граница. Представете
си как този досег с различни страни и култури променя мисленето ни !“- каза Талеб Рифай по време на церемония за
удостояването му със звание „Доктор хонорис кауза на УНСС“ в София. През
последните две десетилетия туризмът се превърна в гигантска индустрия, която
генерира милиарди щ.д. приходи и работни места, помага на по-бедни държави да
съживят икономиката си, да се отворят пред света. И ако доскоро Германия беше с
най-много пътуващи граждани, сега най-активните пътешественици са китайците, следвани
от руснаците.
През миналата година Китай изпрати 98 млн. туристи зад граница, а
Русия – 55 млн. Информационните технологии
също си казват думата. Вече всеки трети от
нас планира пътуването си чрез интернет, без да използва посредничеството на
агенции и туроператори. Социалните медии пък промениха начина, по който се
рекламират и пласират на пазара различни туристически продукти. Вече не само, че заплащаме билетите си,
хотелските си резервации и пр. по интернет, но в социалните мрежи публикуваме
снимки от пътуванията си, мнения за местата, които сме посетили. Новите
технологии промениха правилата на играта. Но и профилът на съвременния
пътешественик е друг.
Днес пътуващият човек е далеч по-образован, любознателен
и взискателен, той иска да се потопи изцяло в атмосферата на дадена страна, да
общува с хората, да вкуси от кухнята им. Масовият туризъм отстъпва все повече
пред познавателните маршрути, приключенските турове сред природата и пр.
Промени се и възрастта на
туристите. С повод и без повод млади
и стари „хващат пътя“ в търсене на приключения и срещи с други култури. Вече на никого не правят впечатление
многобройните пенсионерски групи, облечени в пъстри дрехи, които изживяват
своята „втора младост“ като щъкат и до най-отдалечени кътчета на Земята. А
какво да кажем за младите? По данни на СОТ всяка година над 330 млн. млади хора
под 28 години пътуват в чужбина. И ако навремето само по-заможните можеха да си
го позволят, днес светът е достъпен за всеки, който е любопитен и иска да го
опознае.
Но най-сериозната
промяна, която настъпи покрай разрастването на туристическата индустрия е
свързана с нашето мислене. „Става дума за призивите, свързани с устойчивото й
развитие и грижата за планетата. Днешният турист иска да пътува с чиста съвест“
– твърди проф. Рифай. И добавя, че хората, ангажирани с туризма, трябва да
спазват принципите на устойчивост. Затова бил приятно изненадан от новата
стратегия за развитието на отрасъла у нас, която обхваща периода 2014-2030г. :
„ В документа е ясно заявено, че трябва да престанете да се концентрирате върху
морския туризъм и презастрояването на курортите и че е необходимо да се пренасочите
към алтернативния туризъм“ – заяви пред микрофона ми проф. Рифай.
Друг е въпросът как и кой ще приложи на практика въпросната стратегия,
така че бетонирането на българската природа да престане. А иначе според председателя на СОТ страната ни
е уникална.
„Тя е една много,
много специална дестинация – каза проф. Рифай. - Тя е връзката
между Европа и Средния Изток, между Европа и Азия. Страната притежава толкова
много ресурси, че е изправена пред предизвикателството да избира на какво да
наблегнете. Дали на културата, на историята, спа туризма или преходите сред
природата? България е една изключително богата и в същото време разпознаваема дестинация.
В тази връзка аз бих я отличил сред останалите туристически дестинации в
Европа“.
Според Талеб Рифай хората
все повече ще пътуват. Туризмът е една „стихия“, която промени нашия живот и вече не може да
бъде спряна. От нас зависи дали ще успеем да насочим тази мощна индустрия към
устойчиво развитие, в защита на планетата, или ще проявим бездушие и ще оставим
консуматорския ни нагон да унищожи нашия общ дом, наречен Земя. БНР
Венета Николова .
Пътешествия без край
Labels: данни, индустрия, Световната организация по туризъм
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home