Friday, May 30, 2014

Как туристическата индустрия е на път да промени света , в който живеем

Съвременният свят преживява две мощни революции, които изцяло промениха живота ни – става дума за информационните технологии и туризма, смята генералният секретар на Световната организация по туризъм  Талеб Рифай






Чуждестранният експерт е на официално посещение у нас, за да връчи отворено писмо до българското правителство с настояване да подкрепи туризма,  като важен сектор на икономиката. Подобен документ вече е бил връчен на 61 държави. 

Проучвания на Световната организация по туризъм /СОТ/ показват, че през 50-те години на 20-ти век по света са пътешествали не повече от 22 милиона души. Дотогава 75 % от населението на Земята никога не е напускало родното си място на радиус от 100 км. Хората са се раждали и умирали без да се отдалечават от селото или града си. Но ето че планетата ни коренно се  промени и .. смали. 



Последните данни на СОТ са показателни. Според тях през 2013 г. международният туризъм е отбелязал 5 % ръст въпреки икономическата криза, а всеки седми човек на планетата е пътувал зад граници. „Това са над 1 милиард души, които са се отправили зад граница. Представете си как този досег с различни страни и култури променя мисленето ни !“- каза  Талеб Рифай по време на церемония за удостояването му със звание „Доктор хонорис кауза на УНСС“ в София. През последните две десетилетия туризмът се превърна в гигантска индустрия, която генерира милиарди щ.д. приходи и работни места, помага на по-бедни държави да съживят икономиката си, да се отворят пред света. И ако доскоро Германия беше с най-много пътуващи граждани, сега най-активните пътешественици са китайците, следвани от руснаците.




През миналата година  Китай изпрати 98 млн. туристи зад граница, а Русия – 55 млн.  Информационните технологии също си казват думата.  Вече всеки трети от нас планира пътуването си чрез интернет, без да използва посредничеството на агенции и туроператори. Социалните медии пък промениха начина, по който се рекламират и пласират на пазара различни туристически продукти.  Вече не само, че заплащаме билетите си, хотелските си резервации и пр. по интернет, но в социалните мрежи публикуваме снимки от пътуванията си, мнения за местата, които сме посетили. Новите технологии промениха правилата на играта. Но и профилът на съвременния пътешественик е друг. 




Днес пътуващият човек е далеч по-образован, любознателен и взискателен, той иска да се потопи изцяло в атмосферата на дадена страна, да общува с хората, да вкуси от кухнята им. Масовият туризъм отстъпва все повече пред познавателните маршрути, приключенските турове сред природата и пр. Промени се и възрастта на  туристите.  С повод и без повод млади и стари „хващат пътя“ в търсене на приключения и срещи с други култури.  Вече на никого не правят впечатление многобройните пенсионерски групи, облечени в пъстри дрехи, които изживяват своята „втора младост“ като щъкат и до най-отдалечени кътчета на Земята. А какво да кажем за младите? По данни на СОТ всяка година над 330 млн. млади хора под 28 години пътуват в чужбина. И ако навремето само по-заможните можеха да си го позволят, днес светът е достъпен за всеки, който е любопитен и иска да го опознае. 



Но най-сериозната промяна, която настъпи покрай разрастването на туристическата индустрия е свързана с нашето мислене. „Става дума за призивите, свързани с устойчивото й развитие и грижата за планетата. Днешният турист иска да пътува с чиста съвест“ – твърди проф. Рифай. И добавя, че хората, ангажирани с туризма, трябва да спазват принципите на устойчивост. Затова бил приятно изненадан от новата стратегия за развитието на отрасъла у нас, която обхваща периода 2014-2030г. : „ В документа е ясно заявено, че трябва да престанете да се концентрирате върху морския туризъм и презастрояването на курортите и че е необходимо да се пренасочите към алтернативния туризъм“ – заяви пред микрофона ми проф. Рифай.  Друг е въпросът как и кой ще приложи на практика въпросната стратегия, така че бетонирането на българската природа да престане.  А иначе според председателя на СОТ страната ни е уникална.



„Тя е една много, много специална дестинация – каза проф. Рифай. - Тя е връзката между Европа и Средния Изток, между Европа и Азия. Страната притежава толкова много ресурси, че е изправена пред предизвикателството да избира на какво да наблегнете. Дали на културата, на историята, спа туризма или преходите сред природата? България е една изключително богата и в същото време разпознаваема дестинация. В тази връзка аз бих я отличил сред останалите туристически дестинации в Европа“.

Според Талеб Рифай хората все повече ще пътуват. Туризмът е една „стихия“,  която промени нашия живот и вече не може да бъде спряна. От нас зависи дали ще успеем да насочим тази мощна индустрия към устойчиво развитие, в защита на планетата, или ще проявим бездушие и ще оставим консуматорския ни нагон да унищожи нашия общ дом, наречен Земя.  БНР


Венета Николова . Пътешествия без край




Labels: , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Любопитно - ЩЕ БЪДЕТЕ ПРЕХВЪРЛЕНИ КЪМ НОВАТА ВЕРСИЯ НА САЙТА: Как туристическата индустрия е на път да промени света , в който живеем

Как туристическата индустрия е на път да промени света , в който живеем

Съвременният свят преживява две мощни революции, които изцяло промениха живота ни – става дума за информационните технологии и туризма, смята генералният секретар на Световната организация по туризъм  Талеб Рифай






Чуждестранният експерт е на официално посещение у нас, за да връчи отворено писмо до българското правителство с настояване да подкрепи туризма,  като важен сектор на икономиката. Подобен документ вече е бил връчен на 61 държави. 

Проучвания на Световната организация по туризъм /СОТ/ показват, че през 50-те години на 20-ти век по света са пътешествали не повече от 22 милиона души. Дотогава 75 % от населението на Земята никога не е напускало родното си място на радиус от 100 км. Хората са се раждали и умирали без да се отдалечават от селото или града си. Но ето че планетата ни коренно се  промени и .. смали. 



Последните данни на СОТ са показателни. Според тях през 2013 г. международният туризъм е отбелязал 5 % ръст въпреки икономическата криза, а всеки седми човек на планетата е пътувал зад граници. „Това са над 1 милиард души, които са се отправили зад граница. Представете си как този досег с различни страни и култури променя мисленето ни !“- каза  Талеб Рифай по време на церемония за удостояването му със звание „Доктор хонорис кауза на УНСС“ в София. През последните две десетилетия туризмът се превърна в гигантска индустрия, която генерира милиарди щ.д. приходи и работни места, помага на по-бедни държави да съживят икономиката си, да се отворят пред света. И ако доскоро Германия беше с най-много пътуващи граждани, сега най-активните пътешественици са китайците, следвани от руснаците.




През миналата година  Китай изпрати 98 млн. туристи зад граница, а Русия – 55 млн.  Информационните технологии също си казват думата.  Вече всеки трети от нас планира пътуването си чрез интернет, без да използва посредничеството на агенции и туроператори. Социалните медии пък промениха начина, по който се рекламират и пласират на пазара различни туристически продукти.  Вече не само, че заплащаме билетите си, хотелските си резервации и пр. по интернет, но в социалните мрежи публикуваме снимки от пътуванията си, мнения за местата, които сме посетили. Новите технологии промениха правилата на играта. Но и профилът на съвременния пътешественик е друг. 




Днес пътуващият човек е далеч по-образован, любознателен и взискателен, той иска да се потопи изцяло в атмосферата на дадена страна, да общува с хората, да вкуси от кухнята им. Масовият туризъм отстъпва все повече пред познавателните маршрути, приключенските турове сред природата и пр. Промени се и възрастта на  туристите.  С повод и без повод млади и стари „хващат пътя“ в търсене на приключения и срещи с други култури.  Вече на никого не правят впечатление многобройните пенсионерски групи, облечени в пъстри дрехи, които изживяват своята „втора младост“ като щъкат и до най-отдалечени кътчета на Земята. А какво да кажем за младите? По данни на СОТ всяка година над 330 млн. млади хора под 28 години пътуват в чужбина. И ако навремето само по-заможните можеха да си го позволят, днес светът е достъпен за всеки, който е любопитен и иска да го опознае. 



Но най-сериозната промяна, която настъпи покрай разрастването на туристическата индустрия е свързана с нашето мислене. „Става дума за призивите, свързани с устойчивото й развитие и грижата за планетата. Днешният турист иска да пътува с чиста съвест“ – твърди проф. Рифай. И добавя, че хората, ангажирани с туризма, трябва да спазват принципите на устойчивост. Затова бил приятно изненадан от новата стратегия за развитието на отрасъла у нас, която обхваща периода 2014-2030г. : „ В документа е ясно заявено, че трябва да престанете да се концентрирате върху морския туризъм и презастрояването на курортите и че е необходимо да се пренасочите към алтернативния туризъм“ – заяви пред микрофона ми проф. Рифай.  Друг е въпросът как и кой ще приложи на практика въпросната стратегия, така че бетонирането на българската природа да престане.  А иначе според председателя на СОТ страната ни е уникална.



„Тя е една много, много специална дестинация – каза проф. Рифай. - Тя е връзката между Европа и Средния Изток, между Европа и Азия. Страната притежава толкова много ресурси, че е изправена пред предизвикателството да избира на какво да наблегнете. Дали на културата, на историята, спа туризма или преходите сред природата? България е една изключително богата и в същото време разпознаваема дестинация. В тази връзка аз бих я отличил сред останалите туристически дестинации в Европа“.

Според Талеб Рифай хората все повече ще пътуват. Туризмът е една „стихия“,  която промени нашия живот и вече не може да бъде спряна. От нас зависи дали ще успеем да насочим тази мощна индустрия към устойчиво развитие, в защита на планетата, или ще проявим бездушие и ще оставим консуматорския ни нагон да унищожи нашия общ дом, наречен Земя.  БНР


Венета Николова . Пътешествия без край




Labels: , ,