Молът – начин на употреба
В момента България е на едно от първите места в Европа
по брой на търговски площи наглава от население.
|
Българинът се отдръпва от моловете след
първоначалната еуфория. Според проучване хората у нас
все по-малко пазаруват в гигантските лъскави и прескъпи шопинг центрове.
Една от най-бедните европейски
държави е на едно от първите места в Европа по брой на търговски площи на глава
от населението. Но въпреки кризата, изтънелия ни джоб и пренасищането с молове,
експанзията продължава. До края на 2014 –та
ще бъдат открити общо четири нови гигантски и суперлуксозни шопинг центъра у
нас. Така търговските площи в страната ще нараснат с 19% .
© Снимка: Венета Николова
Търговците прилагат какви ли не трикове
|
Според едно проучване сме все
по-малко склонни да купуваме скъпи маркови стоки, само заради удоволствието да
пазаруваме от мола. Свитото потребление си казва думата. Хората купуват все
по-рядко, а търговците се жалват все по-често от липса на клиенти. Въпреки
това, посетители не липсват. Около 60 на сто от тя обаче са... ученици – сочи
проучването.
Вместо да тича из квартала
или да кара колело в парка, подрастващото поколение предпочита да прекарва
времето си между стъклените стени на мола. А там се забавлява, като харчи
парите на родителите си във фастфууд ресторантите и плей граунда, вози се по
ескалаторите, зяпа витрините и си мечтае как един ден ще забогатее и ще си купи
всичко лъскаво, което попадне пред погледа му. Нищо чудно, че все повече
родители се чудят как да предпазят рожбите си от влиянието на мол културата и
нейните измамни ценности, развивайки истинска фобия към роящите се навред
търговски центрове.
© Снимка: Венета Николова
По Коледа и Нова Година моловете са
във вихъра си
|
Оказва с, че на 1000 души
население у нас се пада около 305-310 кв. м. търговска площ. А това е над
средното за европейските стандарти. Недоумение буди и фактът, че някои български
градове, като Бургас например, дори надвишават
по тези параметри такива богати държави като Люксембург, който е на едно от
първите места в Европа по търговски площи на глава от населението. Друг е
проблемът, че потреблението в страната ни не е такова, че да позволява
нормалното функциониране на въпростите шопинг гиганти.
© Снимка: Венета Николова |
В мола се откъсваш от делника и придобиваш измамното усещане, че си част от един лъскав и красив свят.
Неудържимият устрем на
компаниите, които не спират да градят молове, противоречи на всякаква икономическа
логика! В даден момент огромните лъскави
сгради са обречени да останат полупразни, предупреждават експерти. И една
любопитна подробност: анкета на пишещата тези редове показва, че единствено
незасегнати от потребителския отлив са ... луксозните бутици, които продължават
да се радват на стабилна и платежоспособна клиентела. Явно по-богатите никак не
се притесняват от кризата. На въпроса не се ли оплаква от липса на клиенти,
подобно на останалите й колежки в мола, продавачка в магазин за скъпи маркови
дрехи ми отговори така: „Не, разбира се! Вие ако имахте само 10 лв. в джоба,
щяхте ли да влезете тук? Молът е място за богати хора!” Или поне така е в
България! БНР
Венета Николова . Пътешествия без край
Венета Николова . Пътешествия без край
Labels: бизнес, инвестиции, купувачи, любопитно, мол, стоки, търговски плъщи
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home