Комуната на толстоистите от българската Ясна поляна
Имението Ясна поляна
на Лев Николаевич Толстой, където гениалният писател написва култовите си
романи „Война и мир” и „Анна Каренина” е световноизвестно и се посещава от
хиляди туристи. Малцина обаче знаят, че и България си има своята Ясна поляна.
Името на българското село се свързва с последователите на толстоизма у нас и с една музейна сбирка, посветена на основаната от тях комуна.
През 1906 г. в
странджанското село Алан Кайряк, преименувано по-късно в Ясна поляна, пристигат
няколко мъже, облечени в изискани тъмни костюми и настоятелно търсят кмета.
Молбата им е да останат в селото и да заживеят по принципите на толстоизма,
свързани с идеите за всеобща любов, равенство, свободен живот, ненасилие и
други, считани за еретични по онова време виждания. Силното желание на
въпросните господа да загърбят зловредните изкушения на цивилизацията в името
на малките радости от живота и прякото общуване с Бога има своето обяснение.
В началото на XX век
Толстой бил един от най-обичаните писатели в България, а учението му, заради
което писателят бил отлъчен от
православната църква, бързо се разпространявало
сред родната интелигенция. Дори се твърди, че след Русия, България била с
най-много негови последователи. На толстоистите обаче не се гледало с добро
око.
Пехливановата къща, в която колонистите се установяват в Алан Кайряк, 1906 г |
Това не попречило на тогавашния кмет на невзрачното странджанско селце да
загърби общественото мнение и да приюти шестимата млади интелигенти, като им
предоставил къща и дори земя, която да обработват. Така било поставено началото
на толстоистката комуна в село Ясна поляна, просъществувала не повече от две
години, но оставила незаличими следи след себе си.
Редактори и сътрудници на списание и издателство „Възраждане”: Стефан Андрейчин (седнал отляво) Георги С. Шопов (седнал отдясно),Христо Досев (прав отдясно). |
Членовете на това
мъжко общество били високо образовани и произхождали от цяла България. Техният
предводител Христо Досев, родом от Стара Загора, бил завършил медицина в
Лозана, Швейцария и, подобно на съратниците си, бил изцяло отдаден на
творчеството и философията на Толстой. Тези изискани господа живеели тихо и
скромно, обработвали сами предоставената им нивичка и от време на време
организирали литературни четения с чисто просветителски цели сред местното, далеч
по-необразовано население. Но основното им занимание било свързано с
разпространението на творчеството на Лев Николаевич. Така в първия ден на 1907
г. на бял свят излиза списанието „Възраждане”.
Писалка с перо, изработена от дървесината на ябълковите дървета от градината на Лев Николаевич |
В рамките на тези
две години те създават самобитна печатница. В нея толстоистите издават първия
брой на списание „Възраждане”, който изпращат на Толстой. Писателят е силно
впечатлен, че тук, в България, неговите идеи за ненасилие и за мир се приемат с
добро, а не както в родината му, където са подложени на унищожителна критика, а
издателите отказват да печатат статиите му. Писателят тутакси изпраща 11 свои непубликувани статии, които за пръв път
излизат от печатницата на днешното село Ясна поляна. Една от тях е и
емблематичната му статия срещу смъртното наказание „Не мога повече да мълча”.
Музеят на толстоистите в с. Ясна поляна |
Руската и българската
Ясна поляна били в постоянна връзка помежду си. Всеки брой на списание „Възраждане”
се изпращал на Толстой, който ласкаво се изказва за него с думите: „Това е
едничкото списание в света, проповядващо смело идеите ни!”. Самият Христо Досев
няколко пъти посещава имението на руския писател, с когото лично се
сприятелява.
Междувременно обаче обществеността в България все по-върло се
надигала срещу последователите на Толстой. Били им преписвани какви ли не
грехове, включително били обвинявани в нова проповед на богомилството, която
щяла неизбежно да доведе до „падане на българското царство”.
Възстановка на толстоистки дом |
Така, през
октомври 1908 година, членовете на комуната били принудени да напуснат селото.
Те обаче продължили да проповядват учението на духовния си водач в чужбина.
Така например Христо Досев заминал за Русия, където се оженил за дъщерята на
близък приятел на Толстой и основал нова толстоистка комуна в руско село.
Миналата година Музеят на толстоистите отбеляза своята 15-годишнина |
Името на българските
толстоисти се свързва и със загадката около смъртта на гениалния руски писател.
През 1910 г. възрастният вече Лев Николаевич решава окончателно да се освободи
от оковите на семейните и обществени условности, като избяга от жена си София /която седем пъти преписва романа му "Война и мир" на ръка/ и многобройната му, поотраснала вече челяд / съставена от 13 законни и неизвестен брой извънбрачни деца/.
В една студена октомврийска
нощ писателят тайно напуска имението си и се отправя на далечен път. Биографите му
твърдят, че възнамерявал да се качи на кораб в Одеса, а оттам – в България,
където с трепет и вълнение го очаквали неговите български последователи. Междувременно обаче се разболява и
на сутринта на 7 ноември 1910 г. издъхва.
На толстоистите и на
колонията им в Ясна поляна е посветена симпатична музейна сбирка в местното читалище, съдържаща най-богатата у нас колекция от толстоистка литература,
както и снимки и триизмерни сцени, пресъздаващи събития от живота на писателя и
семейството му. Сред експонатите е и писалката с перо, изработена от
дървесината на ябълковите дървета от градината на Лев Николаевич. В Ясна поляна
и до днес говорят с почит и възхищение за младите толстоисти, установили се тук преди близо 100 години и преобразили
живота в селото завинаги.
Венета Николова . Пътешествия без край
Labels: Лев Толстой, толстоисти, ясна поляна
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home