Thursday, January 16, 2014

Плетените обувки – новият туристически символ на България ?


Наред с маслодайната роза, киселото мляко, шопската салата, фолклора, Черноморието и пр., страната ни е на път да се прослави с още един символ – плетените обувки. Леките като перце бързоходки, произвеждани от години в България, станаха известни и зад океана благодарение на трима американци. 








Младите предприемачи изцяло са се посветили на своя проект – да превърнат чепиците made in BG в хит на щатския пазар, а заедно с това да популяризират страната ни като туристическа дестинация.





Става дума за добре известните ни от соца бежови мрежести обувки, подобни на еспадрили, но с гумени подметки, които се продаваха „за жълти стотинки” в почти всеки магазин и селски хоремаг. Поради хроничния стоков дефицит през онези години мрежестите чепици бг производство бяха масово разпространени за сметка на по-луксозни модели. Но и в наши дни те се радват на добър успех. И има защо! Всеки, който някога ги е надянал на краката си, е оценил колко са меки, удобни, проветриви, практични и… бързоходни! 






С такова впечатление останал и един от американските бизнесмени, заели се с продажбата им. Преди време той  отсяда в Пловдив и случайно си купува плетени обувки.
Покупката се оказва съдбовна. Младежът се влюбва в България и … в нашенските „плетарки”. А когато се прибира у дома, навива приятелите си заедно да ги пласират на местния пазар.

Така се ражда идеята за изготвяне на бизнес-план, насочен към популяризиране на традиционни стоки от различни държави в американската пазарна мрежа. Пускат го по  KickStarter - известен сайт за финансиране на креативни проекти, с идеята да наберат средства за начинанието си. И успяват. До момента младоците са събрали 10 хиляди щ.д. с помощта на близо триминутното си онлайн клипче. В него те призовават хората да ги подкрепят финансово и подробно разясняват предимствата на родните чепици с американското наименование Bös Footwear, made in Bulgaria. На фона на живописни кадри от стария Пловдив един от младоците прочувствено обяснява:





„Вярваме, че всяка държава по света си има уникални продукти. Искаме да ви ги представим. Първото ни съкровище, обувките „Бос", идва чак от България. Тези обувки са популярни в страната повече от 20 години и е време останалият свят също да им се наслади".

От видеото научаваме още, че мрежестите ни еспадрили се правят в Пловдив, шестия най-древен град в света, и че се произвеждат само в България, откъдето се доставят за Америка и за целия свят. Американците заявяват амбицията си да превърнат нашенските бързоходки в едни от най-разпространените обувки по света. Чепиците made in BG се продават в САЩ в три разцветки – черно, бежово и бяло. Моделите не са унисекс, както у нас, а се предлагат в мъжки и женски вариант.


За Керим Алиосман – производителя на въпросните бързоходки, търговският им успех зад океана е добре дошъл. Собственикът на пловдивската фабрика разказва как преди време американците се обърнали към него по интернет с молба да им изпрати мостри, а после започнали да поръчват по-големи количества. Последната им заявка е за 1000 чифта. Типичното за нашенските еспадрили е, че са с полиамидна мрежа, а подметките им се изработват с т.нар. горещо леене. Затова са и толкова евтини, поне в България - заводската им цена с ДДС е 5, 50 лв./около 2.75 евро/.  В Щатите обаче чифтът се харчи за 40 щ.д.  „Американците искаха да представят нещо типично за България, а легендарните ни „плетарки” са известни само у нас”  – казва г-н  Алиосман и добавя:


 „Към тях те прикрепят разни мартеници, бъклици, чанти - все неща, които са типично нашенски. Затова те много настояват обувките да са с етикет „Произведено в България”. А иначе и преди сме изнасяли продукция в чужбина. Преди две години изпратихме цял контейнер с около 25 хиляди чифта за Южна Америка. Изнасяли сме и за Доминиканската република, а в момента има интерес за онлайн доставки, макар и по-ограничени, от Канада, Русия и някои африкански страни.”


Кой знае, може бе съвсем скоро гумено-полиамидните ни „плетарки” ще завладеят световните пазари и, подобно на дървените сабо в Холандия, ще се наложат като един от символите на България – страна с традиции и … находчив  народ.


Снимки : KickStarter 

Венета Николова . Пътешествия без край

Labels: , , , , , ,

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Любопитно - ЩЕ БЪДЕТЕ ПРЕХВЪРЛЕНИ КЪМ НОВАТА ВЕРСИЯ НА САЙТА: Плетените обувки – новият туристически символ на България ?

Плетените обувки – новият туристически символ на България ?


Наред с маслодайната роза, киселото мляко, шопската салата, фолклора, Черноморието и пр., страната ни е на път да се прослави с още един символ – плетените обувки. Леките като перце бързоходки, произвеждани от години в България, станаха известни и зад океана благодарение на трима американци. 








Младите предприемачи изцяло са се посветили на своя проект – да превърнат чепиците made in BG в хит на щатския пазар, а заедно с това да популяризират страната ни като туристическа дестинация.





Става дума за добре известните ни от соца бежови мрежести обувки, подобни на еспадрили, но с гумени подметки, които се продаваха „за жълти стотинки” в почти всеки магазин и селски хоремаг. Поради хроничния стоков дефицит през онези години мрежестите чепици бг производство бяха масово разпространени за сметка на по-луксозни модели. Но и в наши дни те се радват на добър успех. И има защо! Всеки, който някога ги е надянал на краката си, е оценил колко са меки, удобни, проветриви, практични и… бързоходни! 






С такова впечатление останал и един от американските бизнесмени, заели се с продажбата им. Преди време той  отсяда в Пловдив и случайно си купува плетени обувки.
Покупката се оказва съдбовна. Младежът се влюбва в България и … в нашенските „плетарки”. А когато се прибира у дома, навива приятелите си заедно да ги пласират на местния пазар.

Така се ражда идеята за изготвяне на бизнес-план, насочен към популяризиране на традиционни стоки от различни държави в американската пазарна мрежа. Пускат го по  KickStarter - известен сайт за финансиране на креативни проекти, с идеята да наберат средства за начинанието си. И успяват. До момента младоците са събрали 10 хиляди щ.д. с помощта на близо триминутното си онлайн клипче. В него те призовават хората да ги подкрепят финансово и подробно разясняват предимствата на родните чепици с американското наименование Bös Footwear, made in Bulgaria. На фона на живописни кадри от стария Пловдив един от младоците прочувствено обяснява:





„Вярваме, че всяка държава по света си има уникални продукти. Искаме да ви ги представим. Първото ни съкровище, обувките „Бос", идва чак от България. Тези обувки са популярни в страната повече от 20 години и е време останалият свят също да им се наслади".

От видеото научаваме още, че мрежестите ни еспадрили се правят в Пловдив, шестия най-древен град в света, и че се произвеждат само в България, откъдето се доставят за Америка и за целия свят. Американците заявяват амбицията си да превърнат нашенските бързоходки в едни от най-разпространените обувки по света. Чепиците made in BG се продават в САЩ в три разцветки – черно, бежово и бяло. Моделите не са унисекс, както у нас, а се предлагат в мъжки и женски вариант.


За Керим Алиосман – производителя на въпросните бързоходки, търговският им успех зад океана е добре дошъл. Собственикът на пловдивската фабрика разказва как преди време американците се обърнали към него по интернет с молба да им изпрати мостри, а после започнали да поръчват по-големи количества. Последната им заявка е за 1000 чифта. Типичното за нашенските еспадрили е, че са с полиамидна мрежа, а подметките им се изработват с т.нар. горещо леене. Затова са и толкова евтини, поне в България - заводската им цена с ДДС е 5, 50 лв./около 2.75 евро/.  В Щатите обаче чифтът се харчи за 40 щ.д.  „Американците искаха да представят нещо типично за България, а легендарните ни „плетарки” са известни само у нас”  – казва г-н  Алиосман и добавя:


 „Към тях те прикрепят разни мартеници, бъклици, чанти - все неща, които са типично нашенски. Затова те много настояват обувките да са с етикет „Произведено в България”. А иначе и преди сме изнасяли продукция в чужбина. Преди две години изпратихме цял контейнер с около 25 хиляди чифта за Южна Америка. Изнасяли сме и за Доминиканската република, а в момента има интерес за онлайн доставки, макар и по-ограничени, от Канада, Русия и някои африкански страни.”


Кой знае, може бе съвсем скоро гумено-полиамидните ни „плетарки” ще завладеят световните пазари и, подобно на дървените сабо в Холандия, ще се наложат като един от символите на България – страна с традиции и … находчив  народ.


Снимки : KickStarter 

Венета Николова . Пътешествия без край

Labels: , , , , , ,