Загадката на храма „Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат” в Добърско
Добърско придоби
световна слава не само с чудната си природа, гласовитата фолклорна формация
„Добърски баби” и вкусните домашни гозби.
Разположеното недалеч
от Банско селце, попадна във фокуса на вниманието много преди да се наложи като
дестинация за селски туризъм в началото на XXI век. Причината?
Каменната му църква с
400-годишните й стенописи. Сред тях има две удивителни фрески на Исус Христос
в… космически кораб.
Още през 70-те години
на XX век за църквата „Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат” и загадъчните й
стенописи споменава швейцарският изследовател и уфолог Ерих фон Деникен в
култовия си филм „Спомени от бъдещето”.
Тогава за пръв път
светът разбра за изографисания Христос в подобие на космически кораб, обграден
в пламъци, на фона на ясно очертаваща се стратосфера и космическо пространство.
„Много туристи,
включително и летци, и космонавти, идват тук и всички са изумени от тези
фрески. Съвременната наука няма обяснение за тях!” – каза кметът на селото
Никола Найденов.
Подобни „космически” елементи, но не толкова силно изразени,
откриваме и в други православни стенописи от тази епоха.
Според богословската
трактовка това е символика, изобразяваща славата на Бог. Не така обаче мислят
уфолози и любители на теориите за извънземен разум и НЛО.
Но не само тези необичайни фрески отличават църквата в Добърско от повечето православни храмове.
Погледната отвън,
изградената през 1614 г. каменна конструкция във форма на трикорабна базилика,
не прави никакво впечатление. Когато през 1978 г. реставратори се захващат с
обновяването й, стените й са покрити с дебел пласт от сажди. Но след като ги
почистват, те са изумени от ярките изображения на библейски сцени и
одухотворените лица на светци, толкова живи и съвършени, че напомнят на
шедьоврите на ренесансовия художник Джото.
От стените на храма ни гледат не бледолики
, изтерзани мъченици, както повеляват каноните на православието, а лъчезарни,
млади човешки лица, от които струи светлина и жизнеутвърждаваща радост.
Църквата е малка,
едва 160 кв. м, а образите в нея са 460 Никъде у
нас няма толкова нагъсто изографисани храмове. Стените са така нагъсто покрити със стенописи, че не е останал и сантиметър празно пространство!
"Църквата има над 30 образа на светици. Толкова много женски изображения на едно място няма да видите в никой друг наш храм. А мъжките образи са още повече." казва кметът Найденов.
"Църквата има над 30 образа на светици. Толкова много женски изображения на едно място няма да видите в никой друг наш храм. А мъжките образи са още повече." казва кметът Найденов.
Уникални са стенописите на двамата светци войни
Св. Димитър и Св. Георги в цял ръст– нещо, което може да се види само тук и в
Зографския манастир в Света гора. Навсякъде другаде те са яхнали кон. Уникален
е и иконостасът с царските двери и изобразените над тях 12 апостоли в цял ръст
– нещо, което също се среща рядко!
В средния купол
проследяваме сюжети от живота на Спасителя. Тук съзираме и прословутия стенопис
Преображение, в който Той е представен в готов за излитане космически съд. В
южния дял на храма пък, пред невярващите ни погледи, се нижат сцени от
свалянето на тялото на Христос от кръста, надгробното ридание и… емблематичната
фреска „Слизане в Ада”. В нея Спасителят се спуска в преизподнята с нещо като
огнена ракета, за да отвори отново за хората райските двери.
Според мнозина подобни църковни стенописи потвърждават хипотезата, че в миналото Земята е била посещавана от извънземни, а зографите просто са пресъздали това знаково библейско събитие . Дали стенописите изобразяват исторически факт, или тълкуването им е плод на развинтената ни фантазия ?Нека сам прецени за себе си!!! :)
Пътешествия без край . Венета Николова
Labels: „Св. Св. Теодор Тирон и Теодор Стратилат”, Добърско, космически кораб
2 Comments:
По повод "космическите кораби" в иконографията: http://www.pravoslavie.bg/Символика/мандорла-знакът-на-животворящата-си/
Знам за символиката. Затова материалът е написан с известна ирония. А и откъде да знаем самата символика, която откриваме в много ранно православни икони, от къде е дошла??
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home