Добре дошли в града на мъртвите - подземието на "Св. София"
Докато се движим
забързано по жълтите паветата на София рядко се замисляме, че под краката ни, само на
няколко метра под централните столични булеварди и площади, съществува един
друг, непознат град, потънал в мрак и забвение, безразличен към човешката суета
и страстите, които бушуват на повърхността.
Click on image to open Gallery
Това е древна Сердика – един от
най-значимите градове в пределите на Римската империя. Император Константин
Велики често възкликвал „Сердика е моят Рим” и се колебаел дали да не го
превърне в столица на обширните си владения.
Основан в средата на
І век, градът преживява своя възход при управлението на Константин Велики през
ІV век, но и своята разруха и падение в един по-късен период. За превратната му
история свидетелстват останки от жилищни и административни сгради, от широки
площади и раннохристиянски църкви. Някои от тях са експонирани в централната
част на София и не спират да будят удивлението на многобройните гости на
столицата.
В подземието на базиликата „Св. София” пък е разкрит и част от източния некропол на древна Сердика. Находките са консервирани и обособени в подземен музей, превърнал се в една от най-посещаваните забележителности на столицата.
Музеят се разстила на
600 кв. м и е на три нива в зависимост от датировката на разкритите обекти.
Входът му е от самата базилика. Стълби от армирано стъкло отвеждат в този
своебразен град на мъртвите, където цари тишина и безвремие. Тук вечността се
спотайва зад всеки зид, наднича зад гробници и някогашни абсиди и навява мисли
за неумолимия ход на времето и краткотрайността на човешкия живот.
Експонираните до момента гробищни съоръжения, около петдесет на брой, датират
от ІІІ до V век и са различни по тип и градеж. Докато се разхождаме край каменните
саркофази, зиданите гробници с покритие от каменни плочи или тези с
полуцилиндричен свод, придобиваме, макар и бегла представа за погребалните
ритуали и вярванията на нашите предци.
Но кои са били погребвани тук?
„Предимно богати
хора, със съответната икономическа, финансова и политико-религиозна сила –
обяснява археологът Юниан Мешеков от Музея за история на София. – Самите
съоръжения говорят, че са стрували много пари и не всеки е можел да си ги
позволи. Става дума най-вече за големите фамилни гробници с полуцилиндрично
засводяване.
Но за разлика от езическата епоха, когато до покойниците се поставяли
гробни дарове, в християнската епоха ритуалът забранява тази практика, като
покойникът се погребва предимно с личните вещи, в някои случаи златоткани. Археолозите са намирали следи от златни нишки, от лични вещи като накити, пръстени, гривни
и дори монети.
Приятна изненада са
холограмите на откритите три златни пръстена от една по-късна епоха – XII-XIV
век, използвани за поставяне на печати с червен восък върху важни документи.
Заедно с тях са представени и холограмите на намерените в некропола
мощехранителници.
„Виждате ли тази дупка горе? Това е набег на иманяри! Почти
всички гробници са били ограбени още в древността“ – обяснява Юниан Мешеков.
Намерените останки от раннохристиянска църква-мартирион с великолепна подова
мозайка, потвърждават предположението на археолозите, че тук са съхранявани
мощи на светец. Това обяснява и желанието на по-заможните и силните на деня да
бъдат погребвани именно в тази част на некропола.
В подземния музей могат да се разгледат руините от три
раннохристиянски църкви. Най-старата е от началото на ІV век. По това време
християнството вече се приема като абсолютно официална религия в рамките на
Римската империя. Втората църква представлява трикорабна
базилика и датира от по-късен етап – края на ІV век. От нея са съхранени малка
част от зидовете и ъглови части от два от корабите. Храмът обаче е бил разрушен
от поредното варварско нашествие в тази част на Балканите.
Третата църква е от
началото на V век. Била е застлана цялата с многоцветна подова мозайка,
изпълнена с геометрични и растителни мотиви. Вероятно обаче храмът е бил
унищожен при голямото хунско нашествие в средата на V век. Предполага се, че
настоящата трикорабна базилика „Св. София”, която е дала името на днешната ни
столица, е изградена в края на V, началото на VІ век.
Една от
най-интересните находки е на 20-на метра от днешния
храм „Св. София”. Тук археолозите попадат на гробница с изящни пъстри стенописи
с кръстове и розети. "Това е единственото в рамките на България гробно
съоръжение от раннохристиянския период, на което е упоменато името на покойника" – твърди Юниан Мешеков. Надпис на латински, който означава „Хонорий, раб Божий”
свидетелства за името на човека, положен в нея. Вероятно става дума за висш
духовник на Сердика, живял през Vв.
На разположение на
посетителите са мултимедийните екрани, по които текат кратки филмчета за
историята на града и информационните табла. С няколко изключения, засега могат да
се разгледат само макети на откритите мозайки, които се реставрират. Но скоро подът на хилядолетните църкви ще грейне с възстановените си
многоцветни геометрични фигури, по които някога са стъпвали предците ни.
Пътешествия без край
. Венета Николова
Labels: Подземен музей, Света София
0 Comments:
Post a Comment
Subscribe to Post Comments [Atom]
<< Home